Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2010

Εκπαίδευση: Οι ριζικές αλλαγές

http://news247.gr/ellada/paideia/article550135.ece/BINARY/original/1130537%282%29.jpgΣε βάθος τριετίας, με διάλογο έως το τέλος του χρόνου, αποφασίζονται οι δομικές αλλαγές στην Παιδεία, με διαφορετικό τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ, αλλαγές στη χρηματοδότηση ιδρυμάτων και στην εκλογή καθηγητών. Το νέο Πανεπιστήμιο όπως το παρουσίασε ο πρωθυπουργός.

Σε καταλυτικές αλλαγές προχωρά η κυβέρνηση στην εκπαίδευση, με κυριότερα την καθιέρωση ενδιάμεσης βαθμίδας μεταξύ Λυκείου και ΑΕΙ στην οποία η εισαγωγή θα γίνεται χωρίς εξετάσεις και η αξιολόγηση για την κατεύθυνση του φοιτητή στο πρώτο έτος των ΑΕΙ με σύστημα μονάδων που θα συγκεντρώνει από εργασίες και εξετάσεις.
Η λειτουργία της ενδιάμεσης βαθμίδας στην οποία εντάσσονται τα χαμηλής ζήτησης ΤΕΙ και ΙΕΚ ήταν μία παλιά ιδέα του Γ.Παπανδρέου που υλοποιείται και προβλέπει την ενίσχυση τμημάτων και ΙΕΚ που σήμερα έχουν περιπέσει σε αδράνεια και η ενίσχυση των δεσμών τους με τις τοπικές κοινωνίες, πέρα από τη διάθεση δωματίων και σίτιση των φοιτητών.
Από τα συγκεκριμένα ΤΕΙ και ΙΕΚ ο φοιτητής θα μπορεί να περνά στα ΑΕΙ,με όρους και κριτήρια που θα καθορίσουν τα Ανώτατα Ιδρύματα, έχοντας συγκεντρώσει πιστωτικές μονάδες που θα συνυπολογίζονται στην τελική επιλογή.
Οι νέες εξετάσεις
*Σημαντικότερη αλλαγή θεωρείται η θεσμοθέτηση εσωτερικών εξετάσεων στο πρώτο έτος των ΑΕΙ (κοινές για όσα έχουν ομοειδές αντικείμενο π.χ. Πάντειο και ΑΣΟΕΕ), που μαζί με τις πιστωτικές μονάδες που θα έχει συγκεντρώσει ο φοιτητής από εργασίες θα κρίνει και την περαιτέρω εισαγωγή του σε τμήμα ή σχολή.
Έτσι είναι πιθανό, ένας φοιτητής που στοχεύει την Ιατρική, λόγω χαμηλών επιδόσεων να βρεθεί στη Νοσηλευτική, ή σε άλλο παρεμφερές τμήμα.
*Οι εξετάσεις στο τέλος του Λυκείου θα γίνονται σε τέσσερα μαθήματα και θα συνυπολογίζεται με τον ίδιο τρόπο (εργασίες, παρουσία) ο συνολικός αριθμός πιστωτικών μονάδων με τις οποίες θα εισαχθεί ελεύθερα ή σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ είτε στην ενδιάμεση βαθμίδα.
*Ο σπουδαστής που εισάγεται χωρίς εξετάσεις σε ένα ΤΕΙ ή ΙΕΚ έχει τη δυνατότητα εισαγωγής στα ΑΕΙ, με διαδικασία που θα καθοριστεί και στην οποία θα μετρήσουν μονάδες και πιθανή εργασιακή εμπειρία.
Τα μέτρα για τα Πανεπιστήμια
Το νέο σχέδιο είναι απόλυτο στο σημείο αυτό: Οι αιώνιοι φοιτητές με τις εξεταστικές περιόδους που μεταφέρουν μαθήματα από το ένα έτος στο άλλο, παίρνει τέλος.
*Άρση οικονομικών διευκολύνσεων σε συγγράμματα, σίτιση κ.λ.π., αλλά και καθιέρωση προαπαιτούμενων μαθημάτων, το αποτέλεσμα των εξετάσεων στα οποία, θα καθορίσει και τη συνέχιση ή τη διακοπή των σπουδών, όπου προτίθεται να...κατασκηνώσει στο πανεπιστήμιο.
*Το διδακτικό προσωπικό των ΑΕΙ θα επιλέγεται από εκλεκτορικό σώμα και εδώ η πρόταση είναι στο σώμα αυτό να περιλαμβάνονται φορείς της τοπικής κοινωνίας ή ακόμη και εκλεγμένοι αντιπρόσωποι όπως ο Περιφερειάρχης ή ο Δήμαρχος.
Στο σημείο αυτό αναμένεται η μεγαλύτερη αντίδραση από την πλευρά των καθηγητών, οι οποίοι θα επικαλεστούν το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων,προκειμένου να μπλοκάρουν τη διαδικασία.
*Χρηματοδότηση των ΑΕΙ συνδεδεμένη με αξιολόγηση από εξωτερικούς κριτές. Το μέτρο δεν είναι νέο, έχει ήδη εφαρμοστεί, αλλά η διαδικασία στην ουσία αφορά πανεπιστήμια που ανταποκρίθηκαν στο νέο μοντέλο και εξασφάλισαν χρηματοδότηση και άλλα (λόγω γραμμής του πρυτανικού συμβουλίου) που αρνήθηκαν και αρνούνται την αξιολόγηση.
Στο μέτρο περιλαμβάνεται και ο διαχωρισμός αρμοδιοτήτων μεταξύ καθηγητικού έργου και διαχείρισης των πανεπιστημίων, με δημιουργία Συμβουλίων Διοίκησης, τα οποία θα έχουν το μάνατζμεντ των ιδρυμάτων και οι καθηγητές θα περιοριστούν στο ακαδημαϊκό έργο τους.
Κρατική χρηματοδότηση, τέλος
Τέλος ανοίγει το θέμα της χρηματοδότηση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Η ρύθμιση του νόμου Γιαννάκου προέβλεπε τη σύνδεση της χρηματοδότησης με την αξιολόγηση, αλλά στην πραγματικότητα δεν έτυχε ευρείας αποδοχής και οι τοπικές κοινωνίες παρέμειναν μακρυά από τις διαδικασίες διαμόρφωσης των αποφάσεων που αφορούν τα ΑΕΙ και ΤΕΙ της περιοχής τους.
Ο λόγος ήταν η αντίδραση των καθηγητών στον έλεγχο των οικονομικών των ιδρυμάτων, από εξωπανεπιστημιακούς.
Ωστόσο αυτή τη φορά τα πράγματα τέθηκαν σε νέα βάση.
Πρυτάνεις, όπως του ΑΠΘ Γ.Μυλόπολου που ζήτησαν αύξηση της χρηματοδότησης, αλλα η απάντηση που εισέπραξαν ήταν και το μήνυμα που χαρακτηρίζει τη συνολική πλέον πολιτική του υπουργείου Παιδείας, αλλά και της κυβέρνησης εν γένει:
"Τα πανεπιστήμια δεν είναι φτωχά, απλώς κάνουν κακή διαχείριση"
Έτσι η όλη υπόθεση των αλλαγών στα πανεπιστήμια, πολλές από τις οποίες  ματαιώθηκαν λόγω κινητοποιήσεων και αντιδράσεων από καθηγητές και κόμματα, αυτή τη φορά τίθεται σε άλλη βάση, εκείνη της κρίσης και της αδυναμίας του Δημοσίου να χορηγήσει χρήματα, οπότε όποιο εκπαιδευτικό ίδρυμα δεν αλλάξει τις δομές χρηματοδότησης, πολύ απλά, δεν θα λαμβάνει κεφάλαια.

news247.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων: Δεν υπάρχει θέμα με τη Φυσική. Λογικό κάποια θέματα να έχουν προδημοσιευτεί στο διαδίκτυο

Διαβάστε την ανακοίνωση της Κεντρικής επιτροπής εξετάσεων μετά το θέμα που προέκυψε με το θέμα της Φυσικής Φυσική στις πανελλήνιες εξετά...