Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2010

Φωτιά με 1,50 € στη βενζίνη

 

 Μπροστά στο δίλημμα, να κλείσουν πρατήρια ή να ελέγξει τα διυλιστήρια και τις εταιρίες, η κυβέρνηση έδωσε Σολομώντεια λύση, αίροντας το πλαφόν. Στο 1,50 € από την Πέμπτη η αμόλυβδη με την αγορά ανεξέλεγκτη, το Δημόσιο να κερδίζει από το φόρο και τον καταναλωτή να πληρώνει.

Δύο λεπτά πάνω θα πωλείται η βενζίνη από το πρωί της Πέμπτης, μετά την κατάργηση του πλαφόν που αποφάσισε το υπουργείο Οικονομικών, καθώς οι πρατηριούχοι επικαλούνται αύξηση της διεθνούς τιμής γεγονός το οποίο ωθεί τα διυλιστήρια να αυξήσουν ανεξέλεγκτα τις τιμές χονδρικής.
Έτσι, με το πρώτο φως της ημέρας, η τιμή της αμόλυβδης είναι κατά μέσο όρο 1,50 ευρώ ανά λίτρο, τιμή την οποία οι πρατηριούχοι αποδίδουν στην αύξηση της τιμής χονδρικής από εταιρίες πετρελαιοειδών και διυλιστήρια την τελευταία εβδομάδα.
Η ομοσπονδία τους δε, δεσμεύθηκε να επιτηρήσει τυχόν ανεξέλεγκτη αύξηση στην τιμή της αμόλυβδης, κάτι που στην πράξη δεν πρόκειται να εφαρμόσει , καθώς όπως δήλωναν σε όλους τους τόνους από την Κυριακή, η αγορά είναι ελεύθερη και κάθε πρατηριούχος μπορεί να πουλά όσο θέλει.
Έτσι καταλύεται στην πράξη η δέσμευση ενώπιον του υφυπουργού Ντίνου Ρόβλια, στη συνάντηση το απόγευμα της Τετάρτης, που κατέληξε στην άρση του πλαφόν πώλησης, μπροστά στην απειλή να αρχίσουν να κλείνουν βενζινάδικα το ένα μετά το άλλο.
Ανεξέλεγκτη αγορά
Οι πρατηριούχοι εκβίασαν την άρση του πλαφόν απαιτώντας ή την αύξησή του ή την εφαρμογή του σε όλα τα στάδια της αγοράς, δηλαδή στις εταιρίες πετρελαιοειδών και τα διυλιστήρια.
Καθώς όπως είναι γνωστό, η διαμόρφωση της τιμής τους, βασίζεται στην τιμή plats που συνεκτιμά κινδύνους στη διεθνή αγορά, απώλειες κερδών και μία σειρά άλλους παράγοντες, οι οποίοι παραμένουν επτασφράγιστο μυστικό που δεν ελέγχεται από την κυβέρνηση αλλά από τα δύο διυλιστήρια που ελέγχουν το 100% της αγοράς καυσίμων στη χώρα.
Η πραγματικότητα βρίσκεται στο γεγονός, ότι η αύξηση των κερδών τους κατά 77% στο πρώτο τρίμηνο του 2008 και 90% στο τέταρτο τρίμηνο του 2009 (από τις υψηλότερες παγκόσμια) ευνοεί τα δημόσια οικονομικά, καθώς το 64% της τιμής των καυσίμων  αναλογεί σε φόρους που εισπράττει το κράτος πρωτογενώς από τα διυλιστήρια, τα οποία φορολογούνται επιπλέον ως επιχειρήσεις με βάση τα κέρδη τους.
Στη χονδρική αγορά καυσίμων, δραστηριοποιούνται 30 εταιρίες αλλά στην πραγματικότητα 3 από αυτές ελέγχουν τα 2/3 της αγοράς και στην πραγματικότητα ακολουθούν εναρμονισμένη πρακτική τιμών στα πρατήρια που εφοδιάζουν ανα περιοχή (όλοι έχουμε δει τις ίδιες τιμές σε διαφορετικά πρατήρια στην ίδια περιοχή) με διαφορές εκατοστών του ευρώ στα τιμολόγια, για να αποφύγουν την επέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για δημιουργία καρτέλ.
Άτακτη υποχώρηση
Έτσι, μπροστά στο μονόδρομο που έθεσαν οι πρατηριούχοι, (πολλοί από τους οποίους πράγματι επωφελήθηκαν ως μαυραγορίτες σε κατοχή, να αυξήσουν τιμές από το βράδυ της Κυριακής , χωρίς η ομοσπονδία τους να επέμβει), ζητώντας έλεγχο τιμών και στις εταιρίες και τα διυλιστήρια, η κυβέρνηση δια του Ντ.Ρόβλια ανέκρουσε πρύμναν, βρήκε ότι στην αγορά καυσίμων όλα βαίνουν καλώς και ήρε το πλαφόν από τα μεσάνυχτα της Τετάρτης και παρέδωσε τους καταναλωτές που είδαν για ένα 24ωρο λογικές τιμές, βορά στην ακρίβεια που αδειάζει την τσέπη του οικογενειάρχη και γεμίζει αυτές της ανεξέλεγκτης αγοράς.


news247.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων: Δεν υπάρχει θέμα με τη Φυσική. Λογικό κάποια θέματα να έχουν προδημοσιευτεί στο διαδίκτυο

Διαβάστε την ανακοίνωση της Κεντρικής επιτροπής εξετάσεων μετά το θέμα που προέκυψε με το θέμα της Φυσικής Φυσική στις πανελλήνιες εξετά...