Δευτέρα 24 Μαΐου 2010

Οδήγηση: Tα 7 'θανάσιμα' αμαρτήματα

Τα αυτοκινητιστικά δυστυχήματα έχουν γίνει εθνικό πρόβλημα στη χώρα μας. Μπορεί να παραπονιόμαστε για τους κακοτράχαλους δρόμους της Αθήνας και των περιχώρων και να αποδίδουμε τις περισσότερες φορές σε αυτούς τα αίτια των δεκάδων ατυχημάτων που συμβαίνουν καθημερινά, αλλά κύριοι υπαίτιοι είμαστε τις περισσότερες φορές εμείς.

Σκεφτείτε πόσες φορές περάσατε με κόκκινο, αμελήσατε να φορέσετε ζώνη ασφαλείας ή οδηγήσατε όντας ξενυχτισμένοι. Κακά τα ψέματα, ιδανικοί οδηγοί δυστυχώς ή ευτυχώς δεν υπάρχουν. Όλοι κάνουμε λάθη στην οδήγηση (εκούσια ή ακούσια) που σε συγκεκριμένες περιπτώσεις μπορεί να αποβούν θανατηφόρα για εμάς, αλλά και τους υπόλοιπους οδηγούς. Τα παρακάτω είναι από τα πιο σοβαρά και συνήθως αποτελούν αιτία για τα περισσότερα τροχαία. Μάθετε ποια είναι και οδηγήστε με περισσότερη ασφάλεια.

Παραβίαση κόκκινου

Πρόκειται για μια καθαρά θανατηφόρα παράβαση. Πολλές φορές έχουμε μπει στον πειρασμό να περάσουμε με κόκκινο αφού 'από το άλλο φανάρι δεν υπάρχει ψυχή', κυρίως τα βράδια που η κίνηση είναι ελλατωμένη. Νιώθουμε χαζοί να περιμένουμε να ανάψει το πράσινο, ενώ ξέρουμε ότι δεν πρόκειται να έρθει κανείς από την άλλη. Η παραβίαση όμως μπορεί να γίνει κάλιστα συνήθεια και η κακιά στιγμή δεν είναι δύσκολο να έρθει. Σημειωτέον, το πρόστιμο μπορεί να φτάσει και τα 700 ευρώ για την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, αν και έχει μικρή αξία σε σχέση με τους κινδύνους που εγκυμονεί μια τέτοια παράβαση.

Αλλαγές λωρίδας

Ακούγεται απλό, αλλά οι απρόσεκτες αλλαγές λωρίδας είναι από τους No.1 κινδύνους ατυχήματος. Σε όλον τον κόσμο και στην Ελλάδα, μεγάλος αριθμός τροχαίων οφείλεται στο γεγονός ότι οι περισσότεροι οδηγοί δεν άλλαζαν προσεχτικά λωρίδα ή απλά αφηρημένοι δεν μπορούσαν να παραμείνουν στην ίδια. Σύμφωνα μάλιστα με τον ΚΟΚ, η συνεχής αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας ή η κίνηση στη διαχωριστική γραμμή είναι παράβαση. Επίσης, σημαντική θεωρείται η χρήση του φλας που ενημερώνει τόσο τους πίσω όσο και τους εμπρός για τις προθέσεις μας. Με το φλας δεν ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ αλλαγή λωρίδας, αλλά ΖΗΤΑΜΕ από τα οχήματα που μας ακολουθούν να μας αφήσουν να αλλάξουμε.

Οδηγώντας κουρασμένοι

Οι ειδικοί λένε ότι το να οδηγείς νυσταγμένος είναι το ίδιο επικίνδυνο με το να οδηγείς υπό την επήρεια αλκοόλ. Τραβηγμένο; Όχι και τόσο αν αναλογιστούμε ότι μεγάλος αριθμός ατυχημάτων, κυρίως το βράδυ, σχετίζεται με το γεγονός ότι οι οδηγοί κυριολεκτικά... κοιμήθηκαν πάνω στο τιμόνι. Όπως συμβαίνει με το αλκοόλ, έτσι και η νύστα επηρεάζει την όραση και μειώνει το χρόνο αντίδρασης.

Σε έρευνα που έγινε στις ΗΠΑ, ένα 34% των οδηγών είπαν πως όταν οδηγούν νιώθουν τα μάτια τους ξερά ή κουρασμένα, ενώ το 25% παραδέχτηκε πως συχνά νιώθει κόπωση την ώρα της οδήγησης και το 18% ότι αδυνατεί να συγκεντρώσει την προσοχή του σε αυτήν. Παρόμοιος κίνδυνος υπάρχει και με την οδήγηση χωρίς γυαλιά οράσεως. Πολλοί άνθρωποι πάσχουν από μικρή μυωπία για την οποία δεν φορούν γυαλιά, αυξάνοντας τις πιθανότητες ατυχήματος. Τι πρέπει να κάνετε; Να επισκέπτεστε 1 φορά τον χρόνο τον οφθαλμίατρο για εξετάσεις, να φοράτε πάντα τα γυαλιά μυωπίας ακόμα και αν είναι μικρού βαθμού και να κάνετε στάσεις ανά 2 ώρες σε μεγάλα ταξίδια για να ξεκουραστείτε.

Αλκοόλ και οδήγηση

Γνωρίζουμε τις επιπτώσεις των αλκοολούχων ποτών στην οδήγηση, αλλά δείχνουμε να τις αγνοούμε επιδεικτικά. 'Θα πιω λιγάκι και θα είμαι μια χαρά'. Πόσες φορές έχετε ακούσει ή πει αυτήν τη 'μεγαλειώδη' φράση; Καμία ποσότητα αλκοόλ δεν μπορεί να θεωρηθεί 'λιγάκι' και κανένα ποτό δεν είναι εντελώς ακίνδυνο. Ακόμη και ένα αλκοολούχο ποτό είναι αρκετό για να επηρεάζει σοβαρά την ικανότητά σας να οδηγείτε καλά, αυξάνοντας έτσι τις πιθανότητές σας να προκαλέσετε θανατηφόρο ατύχημα.

Σύμφωνα με μελέτες, ένα ποτήρι μπίρα ή μια μεζούρα ενός άλλου αλκοολούχου ποτού, λικέρ ή ουίσκι, αυξάνει το περιεχόμενο σε αλκοόλ του αίματος σε σημείο που να είναι αρκετό για να διπλασιαστεί ο κίνδυνος θανάτου σε οδικό δυστύχημα με εμπλοκή ενός μόνο αυτοκινήτου. Ο συνδυασμός μάλιστα αλκοόλ με στέρηση ύπνου ή φάρμακα μπορεί να έχει ακόμα χειρότερα αποτελέσματα. Γι'αυτό πριν τις εξόδους το καλύτερο είναι να αποφασιστεί από πριν ότι κάποιος από την παρέα δεν θα καταναλώσει καθόλου αλκοόλ και θα σας γυρίσει με ασφάλεια σπίτι σας.

Υπερβολική ταχύτητα

Η 'γκαζωμένη' οδήγηση, η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, αλλά και η ανάπτυξη μεγαλύτερης ταχύτητας από αυτή που επιτρέπεται σε κάποιον δρόμο, είναι η δεύτερη σημαντικότερη αιτία θανάτου στα οδικά δίκτυα. Στις χειρότερες περιπτώσεις, οι θάνατοι είναι περισσότεροι όταν οι οδηγοί δεν φοράνε κράνος ή ζώνη ασφαλείας. Η τήρηση του ορίου ταχύτητας είναι αρκετές φορές παρεξηγημένη. Τα όρια των 20χλμ. την ώρα είναι για πολλούς ένα κακόγουστο ανέκδοτο, που φτάνει στο τέλος του όταν 100μέτρα παρακάτω από την πινακίδα παραμονεύει η αστυνομία για να κόψει κλήσεις 'υπερβολικής ταχύτητας'.

Κρύβουν όμως μια 'πικρή' αλήθεια: Η απόσταση ακινητοποίησης ενός οχήματος που κινείται με 50 χιλ./ώρα είναι 14 μέτρα και εκείνου που κινείται με 100 χιλ./ώρα είναι 120 μέτρα. Καταλαβαίνετε λοιπόν, ότι ακόμα και με 40χλμ/ ώρα αν κινούμαστε, η πλήρης ακινητοποίηση του οχήματος δεν είναι δυνατόν να γίνει ακαριαία. Η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι η μόνη εγγύηση για να μπορέσουμε να σταματήσουμε έγκαιρα.

Ζώνη ασφαλείας

Ακόμα ένα χιλιοειπωμένο θέμα που συνεχίζουμε να το αγνοούμε επιδεικτικά ακόμα και σήμερα μετά από τόσους θανάτους στην άσφαλτο. Σε περίπτωση δυστυχήματος, η ζώνη μας κρατά στη θέση μας, ώστε να μην κάνουμε 'βαρελάκια' μέσα στο αμάξι. Επίσης, αποτρέπει το ενδεχόμενο να πεταχτούμε εκτός αμαξιού από το παρμπρίζ, γεγονός που οδηγεί συνήθως σε ακαριαίο θάνατο. Έρευνες δείχνουν ότι το 80% των θανάτων και οι πλείστοι σοβαροί τραυματισμοί των ατόμων που βρίσκονταν σε θέση οδηγού ή συνοδηγού (μπροστινές θέσεις), θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί εάν οι επιβάτες μπροστινών και πίσω θέσεων είχαν φορέσει τη ζώνη τους.

Απρόσεχτη οδήγηση

Η κατανάλωση φαγητού, το κινητό, τα sms και η ενασχόληση με το ηχοσύστημα του αυτοκινήτου συνδέονται με μία γενικότερη απροσεξία στην οδήγηση που χαρακτηρίζει ολοένα και περισσότερο κόσμο.

Μάταια η τροχαία έχει θεσπίσει τσουχτερά πρόστιμα για όσους μιλάνε στα κινητά. Οι περισσότεροι οδηγοί χρησιμοποιούν κατά κόρον το κινητό ενώ οδηγούν. Πόσες φορές σας έτυχε να αποσπαστείτε στιγμιαία από ένα μήνυμα, ή να πάτε να απαντήσετε αγνοώντας ότι ο μπροστινός σας έχει σταματήσει; Ή ότι έχει ανάψει κόκκινο;
Παραπάνω από 4.000 θάνατοι σε ατυχήματα στις ΗΠΑ οφείλονται σε απρόσεχτη οδήγηση. Και για όσους διαβάζουν αυτές τις γραμμές ανακουφισμένοι, πιστεύοντας ότι η χρήση ενός hands free bluetooth θα τους... λύσει τα χέρια, ίσως θα πρέπει να το ξανασκεφτούν. Οι ειδικοί λένε ότι η χρήση hands free δεν ελλατώνει σημαντικά τον κίνδυνο ατυχήματος.

blogotsarka.gr

1 σχόλιο:

J e X a είπε...

εγω ζωνη φοραω παντως..!

Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων: Δεν υπάρχει θέμα με τη Φυσική. Λογικό κάποια θέματα να έχουν προδημοσιευτεί στο διαδίκτυο

Διαβάστε την ανακοίνωση της Κεντρικής επιτροπής εξετάσεων μετά το θέμα που προέκυψε με το θέμα της Φυσικής Φυσική στις πανελλήνιες εξετά...