Αναφερόμενος στους τομείς επενδυτικού ενδιαφέροντος της Cosco στην Ελλάδα, ο κινέζος αξιωματούχος είπε ότι αυτοί είναι η ναυτιλία, τα logistics και οι ναυπηγοεπισκευές. Θέλοντας το επιθυμητό γι΄ αυτόν επενδυτικό περιβάλλον κατέστησε σαφές ότι δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της εμπιστοσύνης με την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα στα πρότυπα της εμπιστοσύνης που έχει αναπτύξει η Cosco με την εληνική ναυτιλιακή κοινότητα, με την οποία ο κινεζικός όμιλος διατηρεί άριστες σχέσεις.
Ο Γουέι Τζιαφού, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις για το ενδεχόμενο να προχωρήσει η Κίνα και σε άλλες επενδυτικές δραστηριότητες πέραν των παραπάνω, είπε ότι δέχθηκε πολλές προτάσεις από τους έλληνες υπουργούς Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, αλλά και Υποδομών και Μεταφορών, τις οποίες και θα μεταφέρει στην Κίνα προκειμένου να ενημερωθούν οι επιχειρήσεις της χώρας του, οι οποίες ενδεχομένως να επιδείξουν ενδιαφέρον για περαιτέρω διερεύνηση επενδυτικών δυνατοτήτων σε διάφορους τομείς της εληνικής οικονομίας.
Φυσικά στην πρώτη γραμμή της επενδυτικής ατζέντας της Cosco στην Ελλάδα παραμένει ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού του Πειραιά για τον οποίο είπε ότι θα γίνουν επενδύσεις της τάξεως των 550 εκατ. ευρώ ώστε με την ολοκλήρωση των επενδύσεων αυτών το 2015 οι προβλήτες 2 και 3 να έχουν την ικανότητα διακίνησης 3,7 εκατ. στάνταρ κιβωτίων από τα 1,6 εκατ. που είναι σήμερα.
Ο επικεφαλής της Cosco επαναβεβαίωσε το ενδιαφέρον της εταιρείας για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό για το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριάσιου Πεδίου, επισημαίνοντας παράλληλα ότι η δημιουργία του Κέντρου αυτού θα ανεβάσει τη δυναμικότητα του λιμανιού του Πειραιά. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε ότι η Cosco αναζητεί συνεταίρο για το Θριάσιο.
Αναφερόμενος στη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας είπε ότι πρόσφατα οι κινέζοι ηγέτες έκαναν εκτίμηση για την κατάσταση της ελληνικής κρίσης και δήλωσαν ότι υποστηρίζουν την κοινή προσπάθεια των διεθνών οργανισμών για την Ελλάδα. Μάλιστα επισήμανε ότι «έχουμε την πεποίθηση ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει την ικανότητα να αντιμετωπίσει την προσωρινή κρίση».
Ακόμη είπε χαρακτηριστικά ότι «θα οικοδομήσουμε τη φωλιά για τον φοίνικα, ενθαρρύνοντας περισσότερες επιχειρήσεις να επενδύσουν στην Ελλάδα, φέροντας περισσότερους διεθνείς πόρους ώστε η θέση της Ελλάδας ως πύλη της Ευρώπης και διακομετακομιστικό κέντρο της Μεσογείου να ενισχυθεί».
Γουέι Τζιαφού: «Θα οικοδομήσουμε τη φωλιά για τον φοίνικα, ενθαρρύνοντας περισσότερες επιχειρήσεις να επενδύσουν στην Ελλάδα»
«Μόνο έλληνες εργαζόμενοι στον Πειραιά»
Ο Γουέι Τζιαφού σε δηλώσεις του δεν έκρυψε τον ενθουσιασμό του για το γεγονός ότι στο λιμάνι του Πειραιά αυξήθηκε η παραγωγικότητα κατά 43% στο τετράμηνο ΙανουαρίουΑπριλίου και τόνισε ότι ο όμιλός του επιθυμεί να δημιουργήσει μία win win situation, αμοιβαία επωφελή και για τα δύο μέρη. Ο «κάπτεν» Τζιαφού δεσμεύτηκε ότι δεν θα φέρει κανέναν κινέζο εργάτη στον Πειραιά, αλλά θα αξιοποιήσει μόνο ελληνικά χέρια, ενώ σε ό,τι αφορά την προοπτική επέκτασης των κινεζικών επενδύσεων και σε άλλους τομείς (σιδηροδρόμους, Θριάσιο) ανέφερε ότι μόλις επιστρέψει στην Κίνα θα συζητήσει το θέμα με εταιρείες που ενδιαφέρονται για επενδύσεις στη χώρα μας.
Παράλληλα εξέφρασε την πεποίθησή του ότι η Ελλάδα θα ξεπεράσει τις οικονομικές δυσκολίες που έχει σήμερα, λέγοντας ότι «αυτά συμβαίνουν παντού».
«Φιλί της ζωής» και στη Ζώνη Περάματος
Τετραπλασιάζονται οι δουλειές στο λιμάνι του Πειραιά
να αποκτήσει έναν στρατηγικό εταίρο, μια πύλη εισόδου των προϊόντων της στη μεγάλη από άποψη όγκου και αγοραστική δύναμη αγορά των χωρών της ευρωπαϊκής ηπείρου. Πιο συγκεκριμένα, πήρε έναν σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά από το οποίο και μέσω της Cosco θα μπορεί να διακινεί με προνομιακή μεταχείριση πολλές εκατοντάδες ΤΕUs (μονάδα μέτρησης εμπορευματοκιβωτίων). Μέσω του λιμανιού του Πειραιά τα κινεζικά φορτία θα προωθούνται στην Κεντρική, την Ανατολική Ευρώπη, τη Βόρειο Αφρική και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Από την κινεζική επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά, η οποία θα ολοκληρωθεί μέχρι και το τέλος του 2016 με την κατασκευή της τρίτης προβλήτας για την οποία θα επενδυθούν επιπλέον 110 εκατ ευρώ, φυσικά δεν είναι ωφελημένη μόνον η Cosco. Ωφελημένη θα είναι και η ελληνική αγορά εργασίας καθώς η θυγατρική της Cosco, ΡCΤ, θα απασχολεί 650 έλληνες εργαζομένους. Ωφελημένος θα είναι ακόμη και ο ίδιος ο ΟΛΠ ο οποίος θα βάλει στα ταμεία του από τα ενοίκια της Cosco 4,5 δισ. ευρώ. Παράλληλα όμως, όπως τονίζει συχνά ο κινέζος αξιωματούχος, τα οφέλη του ΟΛΠ δεν είναι μόνον τα τέλη εκχώρησης αλλά και η βελτίωση των λιμενικών υποδομών και η αύξηση της παραγωγικότητας των υπηρεσιών του.
Ενδεικτικό των προοπτικών ανάπτυξης του εμπορικού λιμανιού του Πειραιά είναι και το γεγονός ότι τους τέσσερις πρώτους μήνες της λειτουργίας η ΡCΤ διαχειρίστηκε 43% περισσότερα containers σε σύγκριση με την προηγούμενη αντίστοιχη περίοδο και εντός του 2010 αναμένεται να επιτύχει ετήσια απόδοση 800.000
ΤΕUs, ενώ τελικός στόχος είναι η διαχείριση ετησίως 3,7 εκατ. ΤΕUs.
Με την αναβάθμιση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, η Cosco θα δημιουργήσει περισσότερες ευκαιρίες για την τοπική οικονομία, μετατρέποντας τον Πειραιά σε βασικό διαμετακομιστικό κόμβο. Οπως δήλωσε ο Γουέι Τζιαφού, οι δραστηριότητες της Cosco στην Ελλάδα αναμένεται να προσελκύσουν περισσότερες κινεζικές επιχειρήσεις στη χώρα, οι οποίες θα χρησιμοποιήσουν την ΡCΤ (Ρiraeus Container Τerminal) ως πύλη εισόδου για την Κεντρική και τη Νότια Ευρώπη. Παράλληλα δήλωσε ότι η ΡCΤ θα αποτελέσει μοντέλο επιτυχίας για επιχειρηματικές συνεργασίες μεταξύ Ελλάδος και Κίνας.
Το επενδυτικό σχέδιο
Τα στελέχη της Cosco στην Ελλάδα, ξετυλίγοντας το επενδυτικό πλάνο του κινεζικού ομίλου για το λιμάνι του Πειραιά, επισημαίνουν ότι «η Cosco Ρacific Ltd επένδυσε στον Πειραιά με στόχο να προσελκύσει νέα φορτία και νέες ναυτιλιακές εταιρείες και όχι να εξυπηρετήσει αποκλειστικά τις ανάγκες της Cosco Shipping».
Υποστηρίζουν μάλιστα ότι ο τρόπος που θα προσελκύσουν νέα φορτία είναι απλός και δοκιμασμένος. Πρώτον, θα υπάρξει μια πολύ σημαντική επένδυση σε υποδομές και ανωδομές. Μέχρι τα τέλη του 2015 προβλέπεται η αναβάθμιση της προβλήτας 2 που περιλαμβάνει έργα στα δάπεδα και τους κρηπιδότοιχους καθώς και η κατασκευή του ανατολικού μέρους της προβλήτας 3. Ταυτόχρονα, νέος εξοπλισμός θα εγκατασταθεί ώστε με το πέρας των έργων να υπάρχουν 21 γερανογέφυρες φορτοεκφόρτωσης καθώς και περίπου 54 μηχανήματα RΤG και η υιοθέτηση συστήματος πυκνής στοιβασίας για την καλύτερη εκμετάλλευση του χώρου και την αύξηση της δυναμικότητας.
Η ανωτέρω επένδυση, ύψους άνω των 320 εκατ. ευρώ, συνοδεύεται από οργανωτικές βελτιώσεις στον τομέα της εξυπηρέτησης φορτηγών, αναβαθμισμένο πληροφοριακό σύστημα λειτουργίας, καθώς και βελτιωμένους όρους εξυπηρέτησης τόσο σε επίπεδο παραγωγικότητας όσο και σε επίπεδο ποιότητας υπηρεσιών.
Στόχος της CΡL (Cosco Ρacific Ltd) με τις ανωτέρω επενδύσεις και παρεμβάσεις είναι η προσέλκυση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μεριδίου στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων της Μεσογείου, καθώς μετά τα έργα η δυναμικότητα των προβλητών 2 και 3 αθροιστικά θα ανέρχεται σε 3,7 εκατ. ΤΕUs και η δυναμικότητα αυτή αναμένεται να έχει πληρωθεί μέχρι το 2025, κυρίως από φορτία transhipment.
Το κινεζικό σχέδιο για το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο της χώρας
Πρόκειται για ένα έργο που σύμφωνα με στελέχη εμπλεκόμενων φορέων θα αλλάξει ριζικά τον χάρτη των συνδυασμένων μεταφορών στην Ελλάδα: από το Εμπορευματικό Κέντρο, που καλύπτει συνολική έκταση 2.000 στρεμμάτων, θα διακινούνται σε ημερήσια βάση από και προς το εξωτερικό αλλά και την εγχώρια αγορά εμπορεύματα εκατοντάδων τόνων.
Στο Κέντρο θα απασχολούνται εκατοντάδες εργαζόμενοι οι οποίοι θα ξεπακετάρουν τα πάσης φύσεως εμπορεύματα, θα συναρμολογούν αρκετά από αυτά και γενικά θα τα ετοιμάζουν για να διοχετευθούν στη συνέχεια στις τελικές αγορές, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό.
Ηδη ένα μεγάλο μέρος του έργου- αυτό που αφορά τις υποδομές του ΟΣΕ- είναι έτοιμο και έχει κοστίσει μέχρι στιγμής περίπου 500 εκατ. ευρώ, ενώ τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να αρχίσουν οι διαδικασίες του νέου διαγωνισμού για το έργο της παραχώρησης σε ιδιωτικό κοινοπρακτικό σχήμα του κομματιού που αφορά την κατασκευή και την εκμετάλλευση των αποθηκών και των υποδομών logistics.
Προς κατασκευή μένει ακόμη και η σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με το Εμπορευματικό Κέντρο και η οποία θα κοστίσει συνολικά περίπου 143 εκατ. ευρώ. Η εν λόγω γραμμή (Ικόνιο- Θριάσιο) υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμη τον Μάρτιο του 2011. Οι προϋπολογισμοί αυτοί (δεν συμπεριλαμβάνεται το κόστος των αποθηκευτικών χώρων που θα χρηματοδοτηθούν από τους ιδιώτες που θα αναλάβουν την εκμετάλλευσή τους)
αναδεικνύουν το έργο σε ένα από τα μεγαλύτερα- μετά το Αεροδρόμιο των Σπάτων και την Ψυττάλεια- που έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα.
Πιέζει ο χρόνος
Επισημαίνεται ότι το συνολικό έργο πρέπει να είναι έτοιμο το συντομότερο δυνατόν καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία το έχει χρηματοδοτήσει με περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ (μέχρι στιγμής), απειλεί να ζητήσει πίσω τα κονδύλια που έχει δώσει αν το έργο δεν τρέξει με μεγαλύτερες από τις σημερινές ταχύτητες. Σήμερα και μετά την ακύρωση του προηγούμενου διαγωνισμού (είχε αναδείξει ανάδοχο κοινοπραξία με επικεφαλής την εταιρεία Ακτωρ) νέοι μνηστήρες έρχονται να προστεθούν στους παλαιούς.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ κ. Γιώργος Ανωμερίτης επισημαίνει ότι η συμμετοχή του ΟΛΠ στον διαγωνισμό είναι «εκ των ων ουκ άνευ» καθώς το λιμάνι του Πειραιά θα είναι ένας από τους μεγαλύτερους τροφοδότες με εμπορεύματα του Εμπορευματικού Κέντρου. Ηδη ο ΟΛΠ σύστησε για τη συμμετοχή του στον διαγωνισμό τη θυγατρική εταιρεία Συνδυασμένων Μεταφορών και Εμπορευμάτων (Logistics). Ο ΟΛΠ είναι ο μεγαλύτερος φορέας διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων με ετήσια κατά μέσον όρο διακίνηση 1.000.000 ΤΕUs. Επιπλέον, το λιμάνι του Πειραιά κατέχει κυρίαρχη θέση για την εξυπηρέτηση των εισαγωγών και εξαγωγών της χώρας και αυτό άλλωστε αποδεικνύεται από το γεγονός ότι από τον Πειραιά περνάει το 20% των θαλασσίων εισαγωγών, που αντιστοιχεί στο 16% του συνόλου των εισαγωγών της χώρας.
Το Εμπορευματικό Κέντρο έπρεπε- με βάση τα αρχικά χρονοδιαγράμματα- να είχε παραδοθεί στο σύνολο του το 2007, αλλά το έργο εκτροχιάστηκε από ανεπάρκειες και ολιγωρίες των εμπλεκόμενων φορέων.
Διεθνές Εμπορευματικό Κέντρο
Στο Εμπορευματικό Κέντρο Θριασίου Πεδίου (ΕΚΘΠ) θα συγκεντρωθεί ο μεγαλύτερος όγκος από τις εμπορευματικές δραστηριότητες της Αττικής, που αποτελούν την πλειονότητα των συνολικών εμπορευματικών δραστηριοτήτων και θα αποτελέσει τον κεντρικό εμπορευματικό σταθμό της Ελλάδας. Ενδεχομένως μάλιστα και ένα σημαντικό διεθνές εμπορευματικό κέντρο. Θα αποτελέσει τμήμα ενός ευρύτερου συγκροτήματος, συνολικού εμβαδού 2.000
στρεμμάτων, που θα περιλαμβάνει εγκαταστάσεις του ΟΣΕ, τελωνεία, αποθήκες και πολλές μεγάλες εταιρείες διαχείρισης και logistics.
«Απόβαση» κινεζικών επιχειρήσεων στην Ευρώπη
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Απόβαση» στην Ευρώπη πραγματοποιούν οι κινέζοι επιχειρηματίες. Ο «κίτρινος πυρετός» εξαγορών από τις εταιρείες αυτές έχει αλλάξει τον χάρτη σε πολλούς κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας και απειλεί να φέρει μεγάλες αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν ολόκληροι κλάδοι, όπως είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι τηλεπικοινωνίες, η τεχνολογία και οι μεταφορές.
Η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo και οι γαλλικές εταιρείες τηλεπικοινωνιών και υψηλής τεχνολογίας Αlcatel και Τhomson είναι μερικές μόνο από τις πιο γνωστές επιχειρήσεις που έχουν περάσει το τελευταίο διάστημα στα χέρια των Κινέζων, οι οποίοι μάλιστα τώρα επιδιώκουν να κάνουν μεγάλες επενδύσεις και στην Ελλάδα, αποκτώντας πρόσβαση στη χώρα μας που βρίσκεται σε κομβικό σημείο σε ό,τι αφορά τη μεταφορά εμπορευμάτων.
Μέχρι σήμερα η εξαγορά της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volvo από την κινεζική Geely αποτέλεσε την πιο γνωστή εξαγορά ευρωπαϊκής εταιρείας από τους Κινέζους. Μπορεί η Volvo να αποτελούσε θυγατρική της Ford, όμως η παραγωγή και η πώληση των περισσότερων αυτοκινήτων της ιστορικής εταιρείας γινόταν στην Ευρώπη. Στόχος των Κινέζων με την κίνηση αυτή είναι ξεκάθαρα να κάνουν πιο έντονη την παρουσία τους στην αγορά της Γηραιάς Ηπείρου, να αποκτήσουν τεχνογνωσία, αλλά και να ανταγωνιστούν μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες του χώρου όπως είναι η Αudi και η ΒΜW.
Νωρίτερα η κινεζική εταιρεία ΤCL είχε αποκτήσει τον έλεγχο των γνωστών γαλλικών εταιρειών Αlcatel και Τhomson, αποκτώντας πολύτιμη τεχνογνωσία αλλά και πρόσβαση στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές αγορές προϊόντων υψηλής τεχνολογίας. Και δεν σταματούν εκεί.
Σε Αμερική και Αυστραλία
Εκτός από ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, οι Κινέζοι έχουν προχωρήσει ακόμη στην εξαγορά του τμήματος κατασκευής προσωπικών ηλεκτρονικών υπολογιστών της αμερικανικής ΙΒΜ, της επίσης αμερικανικής εταιρείας παραγωγής εξαρτημάτων αυτοκινήτων Delphi, της καναδικής θυγατρικής της Βank of Εast Αsia, της εταιρείας τηλεπικοινωνιών από τη Σιγκαπούρη ΙnnoForm και της καναδικής εταιρείας πετρελαιοειδών Αddax Ρetroleum. Αλλες μεγάλες εταιρείες, όπως τα μεταλλεία από την Αυστραλία Rio Τinto Group, έχουν δει τη συμμετοχή κινέζων επενδυτών στο μετοχικό τους κεφάλαιο να αυξάνεται.
Μπορεί οι περισσότερες από τις εταιρείες αυτές να είναι αμερικανικές ή ασιατικές, όμως έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό:
πωλούν και διαθέτουν μεγάλη γκάμα προϊόντων τους στην Ευρώπη, που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο μετά την αμερικανική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου